woensdag 30 november 2011

Kilo's en calorieën

Jaren ben ik al in gevecht met mijn gewicht, afvallen, aankomen. Ruzie met mijn weegschaal, verliefd zijn op de weegschaal, ik ken het allemaal.
Maar nooit is het blijvend of in elk geval niet echt menselijk om het blijvend te houden.

Je kent het wel, diverse diëten proberen, nadenken over een maagverkleining, sporten, gewoon niet eten, medicijnen die je stofwisseling versnellen of juist je vetopname stoppen. De shakes en sappen, de maaltijdrepen, echt alles heb ik geprobeerd.
Eigenlijk met 1 resultaat…. Aankomen en een hekel aan jezelf hebben, want tja als je dik bent dan heb je geen discipline, hou je niet van je lichaam en al helemaal niet van jezelf.
Tenminste dat willen de media en de mensen in je omgeving je laten geloven.

Geloof me, ik hou echt van mezelf, heb best wel wat discipline en nouja ik heb een soort haat/liefde verhouding met mijn lijf. Maar die kilo’s, ja ik zou eigenlijk best willen dat die weegschaal naar beneden gaat.
En wonder boven wonder, dat gebeurd nu dus…

Hoe? Nou heel apart maar niks geen dieet, shakes, pillen of andere meer rigoureuze middelen of ingrepen.
Gewoon, ik zit lekker in mijn vel, het gaat goed met me. En ik eet!!! Ik eet gewoon, er zijn bijna geen light producten in mijn koelkast te vinden. Ik eet een koekje bij de koffie, gebruik slagroom in mijn sausjes en eet keurig 3x per dag gewoon goed, gewoon mijn maag vullen en een voldaan gevoel hebben.

De obsessie voor de weegschaal is verdwenen, het emotie-eten onder controle ( heel soms prop ik nog fijn een zak chips naar binnen) ik huppel blij door het leven en ja dat werkt dus!

Inmiddels heb ik aan mijzelf bewezen dat het gewoon zo is, gewoon normaal eten, normale producten en zorgen dat je je goed voelt. En dan gaat het best met die kilo’s.
Slank wordt ik nooit, hoeft ook niet want een slanke Joke heeft ook nooit bestaan.
Maar vanmorgen bewees de weegschaal weer mijn theorie, - 16 kilo…. En heel langzaam kruipt die weegschaal naar beneden, gewoon omdat ik lief ben voor mijn lijf en het geeft wat het nodig heeft. Gewoon volwaardige gezonde producten met af en toe een heerlijke uitspatting!

Voor mij geen gedoe meer met calorietabellen, shakes, afvalclubjes en martelgangen maar de sportschool.
Ik eet en ik voel me er erg goed bij en misschien ben ik dan wel veel liever voor mijn lijf dan als ik het tekort doe met de lightproducten en de crashdiëten……
En dat lijf toont dan haar dankbaarheid door mij met blijdschap wekelijks op de weegschaal te laten stappen…..

Zie je wel, ik hou heel veel van mezelf, sterker nog mijn lijf en ik houden heel veel van elkaar.

3 opmerkingen:

  1. Met of zonder die 16 kilo (WOW) ben je een lekker wijf hoor! Maar wat heerlijk om te lezen dat je lekker in je velletje zit, want dat vind ik heel stiekem veel belangrijker dan wat die (stommme) weegschaal zegt!

    Ga zo door meis! Ik volg je voorbeeld, geen martelgangen meer voorgeschreven door Sonja of dokter Frank, geen shakes of repen. Gewoon gezond verstand! Dan volgt de rest vanzelf! Jij bent het levende bewijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig om te lezen! Ik vind het heel erg fijn voor je dat je je goed voelt en geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Joke!

    Hoe herkenbaar! Denk het niet bezig zijn met je lijf en je goed voelen, dat dat cker invloed heeft op je gewicht.
    Ik ben al tijden niet bezig geweest met mijn gewicht, zit goed in mn lijf. Ik val dan niet af zoals jou, maar blijf lekker stabiel.
    Top.. -16kilo!! En vooral fijn dat je je zo goed voelt. Das t belangrijkst!

    x

    BeantwoordenVerwijderen